Vznt
janur 21. - februr 19.
Minden szl tudja: ahny gyerek, annyi „egyetlen eset". Mindazonltal az is tny, hogy bizonyos tulajdonsgok marknsan jellemeznek egy-egy karaktert. Ezek megismerse nem csupn szrakoztat dolog, de hasznos is lehet – hiszen hozzsegt minket ahhoz, hogy jobban megismerhessk szeretteink viselkedst. Most kezdd sorozatunkban a gyermekek asztrolgiai szemlyisgtpusainak lersval kvnunk kellemesen hasznos idtltst olvasinknak.
Jtkos, j kedly s bartsgos a tlnyomrszt Vznt-tulajdonsgokkal rendelkez gyermek. gyes kapcsolatteremt. Igencsak nyitott az jabb s jabb lmnyek irnt – gy jtkait hamar megunhatja, vagy azokat a szoksostl eltr mdon hasznlhatja. Kiss kiszmthatatlan: szeret vratlan helyzeteket elidzni, hogy megfigyelhesse a hatst msokon. Rendhagy tletekkel szrakoztatja magt s krnyezett, szvesen bohckodik. rzelmileg kevss lehet hatni r, inkbb a dolgok sszer magyarzatt keresi – ezrt rdemes minden szli elvrst meggyzen indokolni szmra. Ha ez nem trtnik meg, a kis Vznt rendkvli makacssggal fog ellenllni a knyszernek.
Nem tiszteli a tekintlyt, azokkal rt szt, akik gyszlvn partnerknt kezelik t, kikrik vlemnyt, s nem akarjk tlsgosan korltozni. Konoksga odig fokozdhat, hogy mindannak az ellenkezjt teszi, mint amit ignyelnek tle – ezrt a direkt tilts s kvetels a lehet legrosszabb mdszer, amit nevelse sorn alkalmazni lehet. Ez altatsval s etetsvel kapcsolatosan is rvnyes: ha r akarnak erltetni valamit, azt elutastja. Szabadsgszeretete, fggetlensgignye mr csecsemkorban megmutatkozhat. ltalban korn megtanul helyet vltoztatni, jrni, hogy nll tapasztalatokat szerezhessen, tovbb nem kedveli, ha folyton aggdnak rte s llandan babusgatni akarjk.
Mr egszen kicsi korban gyakorta lehet tle hallani: „n akarom csinlni!" – legyen sz cipbefzsrl vagy a villany felkapcsolsrl. A lmpkat s a ltvnyos, fnyes jelensgeket egybknt is kedvelheti: rajonghat pldul a tzijtkrt, csillagszrrt. ppen ezrt effle holmikat s az elektromos szerkezeteteket ajnlatos tvol tartani tle, illetve amint lehetsges, el kell magyarzni neki, mikor szabad s hogyan lehet azokat biztonsgos mdon hasznlni. Noha a segtsget ltalban elutastja, j, ha szlei reztetik vele: rjuk szmthat, ha egymaga mgsem boldogulna valamivel. Msok gondja-baja irnt fogkony, br nem elssorban az egyttrzs szintjn. Inkbb ki akar tallni valami okos dolgot, melynek rvn egyszer s mindenkorra megoldhat az adott problma.
A trsadalmi egyenltlensgek krdse is izgathatja, ezrt szlei „nagyot nhetnek szemben", ha a nluk szegnyebbeket tmogatjk, ha trsadalmi munkt vllalnak, vagy anyagi ldozatot hoznak valamely nemes, kzssgi cl rdekben. A Vznt gyermek tbbnyire szles rdekldsi kr s gyakran krdez. Csaldja beszlgessen vele sokat pillanatnyi szintjnek megfelelen „a vilg dolgairl" – annl is inkbb, mivel vratlan felismersei, rdekes kpzettrstsai a nla idsebbek szmra is sok gondolkodnivalt adhatnak. Az egyhang napi rutinfeladatokat ki nem llhatja, m kellemes intellektulis trsasgban ezek is elviselhetbb vlhatnak szmra.
Gyorsan beilleszkedik a gyermekkzssgekbe, a tekintlyelv pedaggusokkal azonban olykor meggylhet a baja, hiszen a szablyok felttel nlkli betartsa nem jellemz r. Az iskolban elssorban azokat az ismereteket hajland elsajttani, amelyekhez kedvet rez – ezrt, ha a legjobb kpessgek kz tartozik is, nem biztos, hogy a legjobb tanulk egyike lesz. Az viszont nem ritka, hogy neki van a legjobb bartja. Klnleges letterveket forgathat a fejben, s ezekrl felnttknt sem felttlenl mond le. Bosszankodni lehet miatta, de unatkozni mellette: soha!
|