Ha a tenyeredbe nzel, klnfle vonalakat ltsz ott, amelyeknek sszevisszasgbl kltk, nk, szerelmesek, regasszonyok, unatkozk klnfle kvetkeztetst vonnak a kz tulajdonosnak jellemre, sorsra, szerencsjre.
Bizonyos, hogy a gyilkosok keze ms, mint azok, akik nem ismerik a vrt. Az is bizonyos, hogy a hallt osztogat kezek magukon viselik rmes foglalkozsuk blyegt. Ms a mszros keze s ms a kertsz. Nem egszen alaptalan teht a kzjslsban (tudomnyos nven: kiromantiban) hvk vallsa, amely vallsnak nagy tbora van, mint minden babonasgnak. A vndorcignyn, aki tenyeredbe nz jstt szemvel az orszgton, s perg nyelve ft-ft sszehadar, hogy kirdemelje nhny garast: ppen olyan kevss tudhat brmit sorsunk titokzatossgbl, mint a nagyvrosi szalon jsnje, aki vegen t veszi szemgyre a keznk vonalait, s tudomnyos alapon oldja meg a vitorlacsomkat letnk erein.
mde a tenyrjsls (br alig hisznk benne) divatban van az egsz fldgmbn, ahol nk s a nk hiszkenysgbl meglni akark lnek. Sevilltl Damaszkuszig s New Yorktl Bukarestig nzik gynevezett tuds regasszonyok a fiatal nk tenyereinek abrakadabrit. Amerre szerelem feltallhat a nk szvben (s az a gynyrnvny minden ghajlat alatt virgzik), ott egytt sarjadnak a szerelem rzsival a babonk, babonasgok lapulevelei, nem mindig zlses s tiszta gombi. A szerelem magva szll a fld felett, s j illatokat visz magval; mde a szl a boldogsggal egytt hajtja az aggodalom, a flts, a ktsg s a boldogtalansg sskit is. Meddig tart szerelmnk? Milyen lesz holnapi sorsunk? Elrjk-e boldogtalansgunk vgt? Milyen lesz jvendnk? Minderre megfelelnek a jsnk, a krtyk, a tenyrvonalak s sok szz ms babonasg, amelyeket az vezredek s vszzadok, mint pillanatnyi orvossgot talltak ki a megsebzett vagy fj szvek szmra. Nem mindenki szerelmes, aki a jslsok s babonk segtsgvel szeretne bepillantst vetni holnapjba, de mindenki lehet a kvetkez rban szerelmes, mert hiszen a szerelem nem tlnk fgg. Nha ppen a jsda elejtett szava, homlyos clzsa, burkolt megjegyzse nyitja fel szemeinket, hogy mily drgaltos titkot hordunk szvnkben! Frfiak, akik fktelen ambcit, olthatatlan becsvgyat, agyukban gynevezett flnyes szt, szvkben rettenthetetlen btorsgot brnak: ugyancsak visszafojtott llegzettel szoktak kopogtatni a jsn ajtajn letk ktsges rjban. buda girbegurba utcin, a kls Jzsefvros siktorain, a Belvros visszhangos kapualjaiban, ahol egy-egy jsn, krtyavetn titokban meghzdik, mr lttunk felgyrt kabtgallrral jrni-kelni orszghr nagy frfiakat, akiket a bels knyszer s valami megmagyarzhatatlan rzet vitt ezekre a helyekre. Az emberek szgyellik, hogy Krisztus vallsn kvl ms hitet is hordanak szvkben. Pedig a babonnak ppen annyi titkos hitvallja van, mint a vallsnak. Nemhiba mondjk az egyhzatyk a babont a sttsg hatalmnak. Ez a fldalatti valls sohase mlik el a vilgrl. Brmint vilgt a megvlt keresztje ltnk felett: a gyntatpap vigasztalsa utn az emberek szvesen meghallgatjk a fogatlan, csf banyk locsogst is, mintha csak a fldalatti szellemeket is megkrdezni hajtank sorsukrl.
A kezek, amelyek a rgi knyvek szerint: lmunkban szolginkat s szolglinkat jelzik, minden cselekedetnkben leghvebb trsaink. A kz rszese j cselekedeteinknek, vgrehajtja bneinknek. A kz az a megbzhat fegyvernk, aki habozs nlkl vgrehajtja a rbzott parancsolatokat. Kz nlkl alig lehetne megcselekedni a ht fbnt, st a kezetlen ember a tzparancsolat ellen is alig vthet. Nem csoda, hogy a kzpkorban a trvnyek gyakran rendelik a bnsk keznek vtelt.
A kz-, illetleg tenyrjsok azt mondjk, hogy a kz maga az ember. A szp lbaknak csak bmuli vannak, de a legszebb, legformsabb kz is detektvekkel van krlvve, a babona szemfles szablyaival. A kz, amelyrl Shakespeare azt mondja: „a legdrgbb egsz Angliban”, lehetsges, hogy egy tenyrjs szeme eltt kznsges gonosztev keze. Kezek, amelyekhez kltk verseket rnak, kezek, amelyeket az egyhz szentt avatott, kezek, amelyekre gy gondolunk, mint dvssgnkre: a tenyrjs tekintete eltt tn olyan eredmnyt mutatnak, amitl a hajunk g fel ll. Ezrt nem kell m mindent elhinni azoknak a szablyoknak, amelyeket ksbb felsorolunk a tenyrvonalakrl. Asszonyok jtka, frfiak trfja, jsnk jvedelme, tli estk csendes idtltse a tenyrjsls. Szomszdasszonyok falusi dlutnja, pattog tz mellett eltlttt lass rk lehull homokja, messze pirosl pusztai alkonyatok idtltse ez a jtk. Jtszunk vele, de ne higgynk benne. A kezek, tenyerek, tenyrvonalak egykor gy elporladnak, mint az let. Mire a vghez rtnk az letnek, nem tudjuk rla, hogy jtk volt vagy komoly.
|