A Ba-Gua mdszer
A Ba-gua egy nyolcszg alakzat, amely a I Ching nyolc trigramjn alapul. A Ba-gua a lopan leegyszerstett formja. A lopan a geomanta irnyt. A rgi korokban a Feng-shui szakrt a lopan segtsgvel mrte fel a terletet s pleteket s a lopan alapjn adott tancsokat az pletek s a berendezsi trgyak elhelyezsre.
Vannak egyszerbb s bonyolultabb lopanok, szerkezetk ksztjktl fgg. A lopan koncentrikus krein az t elemhez, a nyolc kuhoz, a 12 llatvi jegyhez kapcsold tulajdonsgok vannak feltntetve gy, hogy ezek egymssal val kapcsolata is rtelmezhet legyen. A lopan szerkesztett bra, a kls krein be vannak jellve a kedvez s a balszerencss helyek is. A lopan az univerzum kicsinytett msa, amely ltalban a trigramok Korai Menny elrendezsn alapul. Minden Feng-shui mesternek sajt lopanja volt, amit maga szerkesztett meg a vilgrl szerzett ismeretei alapjn. Az brn bemutatott leegyszerstett lopan egy japn geomancia knyvbl val.
A ba-gua alapja a krben lv ngyzet. A ba-gua, a nyolcszg, amely tmenetet kpez a ngyzet s a kr kztt a vilg megrtsnek egy lpcsjt jelkpezi. A ngyzet s a kr olyan rendkvli skpek, amelyek tbbflekppen rtelmezhetk.
A ngyzet szimbolikja
Egy indiai teremtsmtosz (Pusks, (1984.)) szerint egy ember alak sltez torlaszolta el az eget s a fldet. Brahma szrevette s arccal a fldre szortotta s az isteneknek megparancsolta, hogy tartsk leszortva. gy keletkezett a Vastu Purusha mandala, melynek jelkpes geometriai megfelelje a ngyzet. Az rzkelhet - vagyis az anyagi - vilg formja teht a Vastu Purusha mandala.
A kr szimbolikja
A krszimblumok mr sidk ta jelen vannak s a teljessg szimblumaknt jelennek meg. Krszimblumok jelennek meg az si napkultuszban, vallsi jelkpekben, vrosok alaprajzban. A keresztny kultrban is megjelenik a kr, mint absztrakt mandala, pldul mint a katedrlisok rzsaablaka, vagy Jzus krltte a ngy evanglistval s a 12 apostollal.
A ba-gua rtelmezse
A vallsos s szent ptmnyek alaprajza szinte minden kultrban mandala formj. A pszichikus tartalmak projekcija az ptszetben nem tudatos. (Jung,(1993).) Egy mandala alaprajz ptmny a teljessg szimblumv vlik s gy sajtos hatst gyakorol arra, aki benne l. A krben elhelyezett ngyzet is tbbfle jelentst hordoz. A jungi rtelmezs hasonl a buddhista megkzeltshez. Itt a ngyzet az Embert jelenti, aki megprblja megrteni a vilgot. A jungi rtelmezs szerint az objektv vilgot a ngy felfogkpessgen keresztl rzkeljk: rzs, gondolkods, rzkels, intuci. Ezek a ngyzet oldalainak felelnek meg. A kr a buddhista szimbolikban a megvilgosodst s az ember ltal elrt tkletessget szimbolizlja. Az embert az jellemzi, hogy valamelyik felfogkpessge tlslyban van s valamelyik nagyon alacsony szint. Amikor ezek egyenslyba kerlnek, akkor vlik a ngyzet a sokszgeken val tmenetek sorn krr, vagyis, csak a felfogkpessgek egyenslya esetn lthat az ember objektv vilgot.
A feng-shui szerint a harmnia megteremtse az anyagi s a szellemi vilgra egyarnt vonatkozik. A szellemi vilgot eszerint az rtelmezs szerint a kr jelenti, az anyagi vilgot pedig a ngyzet. A ba-gua a kett kztti kapcsolatra hvja fel a figyelmet, vagyis annak a megrtst jelenti, hogy ez a kett egy. Erre a kapcsolatra utal az is, hogy a ba-gua oldalainak jelentse az anyagi s a szellemi vilgban is rtelmezhet, az anyagi vilgbeli harmnira, szpsgre val trekvsnk a szellemi vilgban egy jobb vlsi trekvss vlik. A buddhista „om mani phadme om” (drgak a ltuszban) mantra kpileg szintn egy krben elhelyezked ngyzettel rhat le s szintn a vilg megrtsre utal s az ezltal ltrejv fejldsre. Az alkmibl ismert „quadratura circuli” [Jung, 1993.], a kr ngyszgestse, szintn az anyag s a szellem kapcsolatra utal, egyttal a kett egysgnek megrtsre is.
Az ltalunk hasznlt ba-gua mind a nyolc oldalhoz irnyok, sznek, testrszek rendelhetk, egyttal az t elemmel is kapcsolatban van. A ba-gua brn a trigramok a Ksi gi sorrend szerint rendezdnek el, ellenttben a lopannal. A ba-gua brt gy hasznljuk, hogy a krdses terlet alaprajzra illesztjk gy, hogy a bejrat felli oldal a „Karrier” oldal legyen.
A kuk jelentse (Collins, (1997.))
A 2. brn lthat Ba-gua bra hasznlathoz tudnunk kell az egyes kukhoz tartoz jelentst is. Egy hz vagy laks elemzst mindig a Csald oldalon kezdjk, ezutn az ramutat jrsval egyezen haladunk tovbb az oldalakon.
1. CSEN - Csald-Egszsg - VIHAROS ER
A „Viharos er” itt az let viharaira utal, amiket akkor tudunk tvszelni, ha szilrd fizikai s rzelmi httrrel rendelkeznk. A fizikai htteret az egszsg biztostja, a szilrd rzelmi htteret, pedig a biztos csaldi httr. Ezek azok a dolgok, amikre trekednnk kell. Ezt az oldalt akkor kell ersteni, ha valamilyen egszsgi, vagy csaldi problmnk van.
2. SZUN - Gazdagsg - RK SZL
Ahogyan az „rk szl” fj, neknk is olyan egyenletesen s fokozatosan kell elrejutnunk s gyarapodnunk. A feng-shui a lass, fokozatos elrejutst tartja kvetendnek, szemben a hirtelen, ugrsszer vagyonszerzssel, ami a buks lehetsgt is magban hordja. Ezt az oldalt akkor erstsk, ha anyagi gyarapodst, esetleg fizetsemelst szeretnnk elrni, vagy vratlanul nagyobb sszegre van szksgnk. A msik jelentse ennek az oldalnak a bels gazdagsg, a bke s az elgedettsg. A szellemi skon a „Gazdagsg” oldal erstsvel erre tehetnk szert.
3. LI - Hrnv - TERJED TZ
Brmilyen hrnket kelti a krnyezetnk, az futtzknt terjed el rlunk s velnk is marad. Ezrt trdnnk kell azzal, hogy mit mondanak rlunk msok. Ha nem szorulunk msokra s az emberek mindig szmthatnak rnk, akkor j hrnket keltik, ezrt gy kell viselkednnk. Ha nem trdnk vele, hogy mit mondanak rlunk, elbb-utbb magnyoss vlunk s nem szmthatunk segtsgre.
4. KUAN - Hzassg - BEFOGAD FLD
A kuan, mint Yin elem a befogadssal s a tmogatssal van kapcsolatban, amelyek egy hzassg jellemzi is. Ha mindkt fl bzik a msikban, tmogatja s segti megvalsulni trsa vgyait, akkor szeret boldogsg fzi ket egybe s lds lesz rajtuk. A msik jellemz, ami ehhez az oldalhoz kapcsoldik az nismeret. Ahhoz, hogy harmonikus kapcsolatot tudjunk kialaktani hzastrsunkkal a megrts is szksges, ami sszefggsben van az nismerettel. Jung ezt gy fogalmazza meg: „Akinek torzult kpe van embertrsairl, az nmagt sem ismerheti meg, s senkit sem rthetnk meg igazn, ha nmagunkkal val kapcsolatunkat a rendetlensg uralja. Az egyik meghatrozza a msikat, ezrt a kt t csak egyttesen jrhat.” (Jung, (1994.)) Abban az esetben rdemes ersteni ezt az oldalt, ha egy harmonikus kapcsolatot szeretnnk, vagy az nismeret valamilyen szempontbl fontoss vlik szmunkra.
5. TUI - Gyerek- Alkotkszsg- RMTELI T
A tui egyik jellemzje a gyerekkel kapcsolatos. Minden szl tudja, hogy egy gyerek segtse a vilg megismersben s btortsa az nkifejezsre s a kreatv, alkot tevkenysgre milyen rmet jelent. A tui oldal segtsgvel tudjuk segteni gyermeknket a tanulsban s a fejldsben. A tui msik jelentse az, hogy ez a btorts s segtsg egyrszt sajt magunk alkot- s kifejezkszsgnek fejlesztsre is vonatkozik, msrszt ahogy gyermeknket, gy msokat is tudunk segteni abban, hogy megvalstsk magukat, s ez neknk is rmt fog okozni.
6. CSIEN - Segtksz emberek - AZ G
A csien egyrszt utal a konkrt segttrsakra, munkatrsakra s bartokra, akik segtsgre szmthatunk, msrszt utal az g ltal kldtt segtkre. Egy spiritulis ton lv ember szreveheti, hogy az let olyan embereket sodor az tjba, akik brmilyen cselekedetkkel vagy gondolatukkal segtik t az elrejutsban, irnytjk a sorst. Errl szl a Kabala tantsa is, amikor a „maggdokrl” beszl. Halevi lerja (Halevi, (1994.)), hogy sokszor nem ismerjk fel a „maggdunkat”, nem tudjuk, hogy kitl kapjuk meg a tantst, segtsget. Akkor erstjk ezt az oldalt, ha pldul j munkahelyre kerlnk, vagy valamilyen barti vagy esetleg spiritulis segtsgre van szksgnk.
7. KAN - Karrier - MLY VZ
A karrier helyett itt a hivats megfelelbb lenne. Sokunknak problmt okoz, hogy megtalljuk azt a munkt, amit szeretnk, mert igazn ennek a munknak az elvgzse jelent szmunkra rmt s ezt tudjuk teljes odaadssal vgezni.
„Csak mit szeretnk, azt vgezzk jl el rossz helyre tve mit sem r az ember j fazekas is kontr kerti munkn.”
/Spitteler/
Az elrend cl teht az, hogy az eredmnyek s a siker olyan munka gymlcseknt jjjn ltre, amit szeretnk. Akkor rdemes ezt az oldalt ersteni, ha szilrdtani szeretnnk pozcinkat a munkahelynkn, esetleg elre szeretnnk lpni, vagy ppen llst vltoztatni. Spiritulis rtelemben a karrier oldalhoz az „letfeladat” kapcsoldik. Van olyan letszakasz, amikor fontoss vlik szmunkra, hogy megtegyk azt, amit meg kell tennnk, akkor vgl a bels bkt is megtalljuk.
8. KEN - Tuds - Blcsessg - HEGY
A ken egyik jelentse a konkrt ismeretek megszerzsre vonatkozik, a tanulssal kapcsolatos. Pldul, ha valaki iskolba jr, vagy brmilyen tanulmnyokat folytat rdemes ezt az oldalt ersteni.
A ken msik jelentse mlyebb rtelm. Eszerint az igazi tuds megszerzse a megrtsre alapul, ami a blcsessg alapja is egyben. Ez nem csupn ismeretek halmozst jelenti, hanem ezeknek a feldolgozst s elsajttst is, ami egy meditatv folyamat eredmnye. A hegy, mint az id jelkpe arra utal, hogy idre van szksgnk, hogy ezt a tudst megszerezzk.
|