Trtneti ttekints
Mieltt megismerkednnk azokkal a Feng-shui mdszerekkel, amelyeket alkalmazni fogunk, szeretnm bemutatni, hogy Kna trtnelmben a Feng-shui alkalmazsa hogyan kvethet nyomon. A Feng-shui eredete az idk homlyba vsz, egyes forrsok a keletkezst 3, ms forrsok 5 ezer vvel ezelttre teszik. Az els ismert Feng-shui tanknyv a 9. szzadban rdott.
Az si Kna ptszetrl nem sokat tudunk, mivel csak a 6. szzadbl maradtak fenn az els ptszeti emlkek. rsos forrsok s a srokban tallt agyagszobrocskk alapjn tudjuk, hogy a knai si ptszet faptszet volt. A jellemzje volt a toronyszer ptkezs. A „tai” toronytpus felttelezsek szerint az i.e. 2. e-ben alakult ki. Ez tmr alapzatra vagy falra plt rtorony volt. A „lou” nll fatorony, ez tekinthet a pagoda snek.
Az i.e. 3. szzadban a buddhizmus Ashoka uralkodsa alatt llamvallss vlt Indiban. A buddhizmus jellemz plete a sztpa. Eredetileg Buddha hamvai fl nyolc sztpt emeltek, majd ezek mintjra plt a tbbi. A sztpa a kozmosz jelkpe s pontos matematikai szablyok szerint pl. I.sz. 190. krl a buddhizmus tkerlt Knba, majd a 6. szzad vgre egsz Knt meghdtotta. Kna Indibl csak a buddhizmus eszmjt vette t, vagyis a tartalmi elemeket, de a formai elemeket s a szentlyt a sajt ptszeti hagyomnyainak megfelelen alaktotta ki. A templomok, a lakhzak, palotk s kolostorok ptse tovbbra is az si, Feng-shuin alapul szablyok szerint trtnt, mint ahogyan ez lthat az i.sz. 530 krl elkszlt Yung-Ning-Ssu szently esetben.
583.-ban jjptettk Csang-ant a fvrost. Az jjptett vros a hagyomnyos elrendezs knai udvarhz hatalmasra nagytott msa, kzepn llt a csszri palota, a „Tiltott Vros”, ami szintn az si lakhz felptse alapjn plt. Csang-an fvros a ksbbiekben teljesen elpusztult 906.-ban.
552.-ben a buddhizmus knai s koreai kzvettssel tkerlt Japnba. A japn kolostorok a knai kolostorok (pl.: Yung-Ning-Ssu) mintjra pltek, vagyis a Feng-shui si elrendezsi elvei szerint.
Japnban Csang-an mintjra megpl Heijo s ksbb Heian-kyo a kt fvros. Tjolsuk s szerkezetk hasonl Csang-anhoz.
1400. s 1420. Kztt felptik Pekinget, az j fvrost. Itt lthat az egyetlen pen maradt knai csszri palota. A palott a csszri vros fogja krl, amely a hivatalnokok szllsul szolglt A palotban a trnterem s maga a trn is dlre nz.
Az 5. kpen lthat az si, kb. 4000 ve kialakult lakhz tpus vzlata. Jellemzje, hogy az elrendezse szimmetrikus, de a Feng-shuira jellemz szak-dli tjols itt mg nem jelent meg. Kzpontja a tbbszintes laktorony, amelyet fallal kertettek krbe, a falon egy kapu nylik.
A ksbbiekben a palotk elrendezse is erre a formra plt. A palotknl egyrtelmen kimutathat az axilis elrendezs. Itt a laktorony s a vendgek s a vendgek fogadsra szolgl terlet itt mr kln pletben helyezkedik el, vagyis a hivatalos s a csaldi let trben is elklnl egymstl. Az i.e. 2. szzadban az ptkezsi formk mr sokkal kiforrottabbak, de mg mindig rzik az si alapvet elrendezs nyomait. Itt a palota tovbb tagoldik, a lakrsz s a fogadcsarnok eltt egy fatorony emelkedik. Alapvet vltozs a korbbiakhoz kpest, hogy ekkor mr egyrtelmen kimutathat az szak-dli tjols, a kapu rendszerint dlre nzett, az pletek htulja pedig szakra.
Maspero (Maspero,1978) rzkletesen brzolja ezeket a palotkat:
„Az urasgi kastlyokban lakott az urasg, az urasg asszonyai s gyermekei, s a nemesek, valamint papok, rnokok, katonk. A kastlyok egysges, ritulis elvek szerint pltek. Leghtul volt a lakhz, eltte hrom udvar sorban. A kzps fudvarban volt a dl fel nyl fogadterem. Az egymsba nyl udvarokon magas kapuk vezettek t, az egsz pletcsoportot fal s rok vdte. A magtrakat s raktrakat ebben a falban helyeztk el. A falon kvl az szaki oldalon nagy trsg volt, ott tartottk a vsrokat A dli kapu mellett ktoldalt a tancsadk, papok, rnokok, kzmvesek laksai voltak. A teleplst olykor krlvette egy kls fal is. A vrosok is erre a mintra pltek.” A 6.-7. kpen lthat az urasgi palota s krnyknek vzlatos rajza.
A 8. lpen lthatak a knai s a japn buddhista kolostorok elrendezsi vzlatai. Lthat, hogy a Shittenno-ji a Yung-Ning-Ssu templom mintjra plt, tvve a jellegzetes axilis elrendezst s az egyes pletrszek funkcionlis elhelyezst. A Horju-ji ezzel szemben jellegzetes japn jtst tartalmaz. A tkletessgre val trekvst a szimmetria megtrsvel jelentik meg. Ez jellegzetes japn gondolat, Knban nem fordul el. A szimmetria a cl, a kvzi-szimmetria pedig az t, ami a clhoz vezet. Nagyon nehz megfogalmazni azt a termszeti trvnyt, amit a japn buddhistk ilyen jl szrevettek s kpesek voltak kifejezni is, ez a termszeti trvny pedig az, hogy a vilg fejldik, s ez talakulsokkal s a szimmetria megtrsvel jr. A vltozs jelenltnek jele az id. A tkletes llapot idtlen. Egy olyan vilgba, ahol az id jelen van a kvzi-szimmetrikus elrendezse a dolgoknak jobban illeszkedik, mint a szimmetrikus. Ez az oka annak, hogy semmilyen japn pletre, vagy kertre nem jellemz a szimmetria.
|