A Ba-Gua módszer
A Ba-gua egy nyolcszögű alakzat, amely a I Ching nyolc trigramján alapul. A Ba-gua a lopan leegyszerűsített formája. A lopan a geomanta iránytű. A régi korokban a Feng-shui szakértő a lopan segítségével mérte fel a területet és épületeket és a lopan alapján adott tanácsokat az épületek és a berendezési tárgyak elhelyezésére.
Vannak egyszerűbb és bonyolultabb lopanok, szerkezetük készítőjüktől függ. A lopan koncentrikus körein az öt elemhez, a nyolc kuához, a 12 állatövi jegyhez kapcsolódó tulajdonságok vannak feltüntetve úgy, hogy ezek egymással való kapcsolata is értelmezhető legyen. A lopan szerkesztett ábra, a külső körein be vannak jelölve a kedvező és a balszerencsés helyek is. A lopan az univerzum kicsinyített mása, amely általában a trigramok Korai Menny elrendezésén alapul. Minden Feng-shui mesternek saját lopanja volt, amit ő maga szerkesztett meg a világról szerzett ismeretei alapján. Az ábrán bemutatott leegyszerűsített lopan egy japán geomancia könyvből való.
A ba-gua alapja a körben lévő négyzet. A ba-gua, a nyolcszög, amely átmenetet képez a négyzet és a kör között a világ megértésének egy lépcsőjét jelképezi. A négyzet és a kör olyan rendkívüli ősképek, amelyek többféleképpen értelmezhetők.
A négyzet szimbolikája
Egy indiai teremtésmítosz (Puskás, (1984.)) szerint egy ember alakú őslétező torlaszolta el az eget és a földet. Brahma észrevette és arccal a földre szorította és az isteneknek megparancsolta, hogy tartsák leszorítva. Így keletkezett a Vastu Purusha mandala, melynek jelképes geometriai megfelelője a négyzet. Az érzékelhető - vagyis az anyagi - világ formája tehát a Vastu Purusha mandala.
A kör szimbolikája
A körszimbólumok már ősidők óta jelen vannak és a teljesség szimbólumaként jelennek meg. Körszimbólumok jelennek meg az ősi napkultuszban, vallási jelképekben, városok alaprajzában. A keresztény kultúrában is megjelenik a kör, mint absztrakt mandala, például mint a katedrálisok rózsaablaka, vagy Jézus körülötte a négy evangélistával és a 12 apostollal.
A ba-gua értelmezése
A vallásos és szent építmények alaprajza szinte minden kultúrában mandala formájú. A pszichikus tartalmak projekciója az építészetben nem tudatos. (Jung,(1993).) Egy mandala alaprajzú építmény a teljesség szimbólumává válik és így sajátos hatást gyakorol arra, aki benne él. A körben elhelyezett négyzet is többféle jelentést hordoz. A jungi értelmezés hasonló a buddhista megközelítéshez. Itt a négyzet az Embert jelenti, aki megpróbálja megérteni a világot. A jungi értelmezés szerint az objektív világot a négy felfogóképességen keresztül érzékeljük: érzés, gondolkodás, érzékelés, intuíció. Ezek a négyzet oldalainak felelnek meg. A kör a buddhista szimbolikában a megvilágosodást és az ember által elért tökéletességet szimbolizálja. Az embert az jellemzi, hogy valamelyik felfogóképessége túlsúlyban van és valamelyik nagyon alacsony szintű. Amikor ezek egyensúlyba kerülnek, akkor válik a négyzet a sokszögeken való átmenetek során körré, vagyis, csak a felfogóképességek egyensúlya esetén láthat az ember objektív világot.
A feng-shui szerint a harmónia megteremtése az anyagi és a szellemi világra egyaránt vonatkozik. A szellemi világot eszerint az értelmezés szerint a kör jelenti, az anyagi világot pedig a négyzet. A ba-gua a kettő közötti kapcsolatra hívja fel a figyelmet, vagyis annak a megértését jelenti, hogy ez a kettő egy. Erre a kapcsolatra utal az is, hogy a ba-gua oldalainak jelentése az anyagi és a szellemi világban is értelmezhető, az anyagi világbeli harmóniára, szépségre való törekvésünk a szellemi világban egy jobbá válási törekvéssé válik. A buddhista „om mani phadme om” (drágakő a lótuszban) mantra képileg szintén egy körben elhelyezkedő négyzettel írható le és szintén a világ megértésére utal és az ezáltal létrejövő fejlődésre. Az alkímiából ismert „quadratura circuli” [Jung, 1993.], a kör négyszögesítése, szintén az anyag és a szellem kapcsolatára utal, egyúttal a kettő egységének megértésére is.
Az általunk használt ba-gua mind a nyolc oldalához irányok, színek, testrészek rendelhetők, egyúttal az öt elemmel is kapcsolatban van. A ba-gua ábrán a trigramok a Késői Égi sorrend szerint rendeződnek el, ellentétben a lopannal. A ba-gua ábrát úgy használjuk, hogy a kérdéses terület alaprajzára illesztjük úgy, hogy a bejárat felőli oldal a „Karrier” oldal legyen.
A kuák jelentése (Collins, (1997.))
A 2. ábrán látható Ba-gua ábra használatához tudnunk kell az egyes kuákhoz tartozó jelentést is. Egy ház vagy lakás elemzését mindig a Család oldalon kezdjük, ezután az óramutató járásával egyezően haladunk tovább az oldalakon.
1. CSEN - Család-Egészség - VIHAROS ERŐ
A „Viharos erő” itt az élet viharaira utal, amiket akkor tudunk átvészelni, ha szilárd fizikai és érzelmi háttérrel rendelkezünk. A fizikai hátteret az egészség biztosítja, a szilárd érzelmi hátteret, pedig a biztos családi háttér. Ezek azok a dolgok, amikre törekednünk kell. Ezt az oldalt akkor kell erősíteni, ha valamilyen egészségi, vagy családi problémánk van.
2. SZUN - Gazdagság - ÖRÖK SZÉL
Ahogyan az „örök szél” fúj, nekünk is olyan egyenletesen és fokozatosan kell előrejutnunk és gyarapodnunk. A feng-shui a lassú, fokozatos előrejutást tartja követendőnek, szemben a hirtelen, ugrásszerű vagyonszerzéssel, ami a bukás lehetőségét is magában hordja. Ezt az oldalt akkor erősítsük, ha anyagi gyarapodást, esetleg fizetésemelést szeretnénk elérni, vagy váratlanul nagyobb összegre van szükségünk. A másik jelentése ennek az oldalnak a belső gazdagság, a béke és az elégedettség. A szellemi síkon a „Gazdagság” oldal erősítésével erre tehetünk szert.
3. LI - Hírnév - TERJEDŐ TŰZ
Bármilyen hírünket kelti a környezetünk, az futótűzként terjed el rólunk és velünk is marad. Ezért törődnünk kell azzal, hogy mit mondanak rólunk mások. Ha nem szorulunk másokra és az emberek mindig számíthatnak ránk, akkor jó hírünket keltik, ezért így kell viselkednünk. Ha nem törődünk vele, hogy mit mondanak rólunk, előbb-utóbb magányossá válunk és nem számíthatunk segítségre.
4. KUAN - Házasság - BEFOGADÓ FÖLD
A kuan, mint Yin elem a befogadással és a támogatással van kapcsolatban, amelyek egy házasság jellemzői is. Ha mindkét fél bízik a másikban, támogatja és segíti megvalósulni társa vágyait, akkor szerető boldogság fűzi őket egybe és áldás lesz rajtuk. A másik jellemző, ami ehhez az oldalhoz kapcsolódik az önismeret. Ahhoz, hogy harmonikus kapcsolatot tudjunk kialakítani házastársunkkal a megértés is szükséges, ami összefüggésben van az önismerettel. Jung ezt így fogalmazza meg: „Akinek torzult képe van embertársairól, az önmagát sem ismerheti meg, és senkit sem érthetünk meg igazán, ha önmagunkkal való kapcsolatunkat a rendetlenség uralja. Az egyik meghatározza a másikat, ezért a két út csak együttesen járható.” (Jung, (1994.)) Abban az esetben érdemes erősíteni ezt az oldalt, ha egy harmonikus kapcsolatot szeretnénk, vagy az önismeret valamilyen szempontból fontossá válik számunkra.
5. TUI - Gyerek- Alkotókészség- ÖRÖMTELI TÓ
A tui egyik jellemzője a gyerekkel kapcsolatos. Minden szülő tudja, hogy egy gyerek segítése a világ megismerésében és bátorítása az önkifejezésre és a kreatív, alkotó tevékenységre milyen örömet jelent. A tui oldal segítségével tudjuk segíteni gyermekünket a tanulásban és a fejlődésben. A tui másik jelentése az, hogy ez a bátorítás és segítség egyrészt saját magunk alkotó- és kifejezőkészségének fejlesztésére is vonatkozik, másrészt ahogy gyermekünket, úgy másokat is tudunk segíteni abban, hogy megvalósítsák magukat, és ez nekünk is örömöt fog okozni.
6. CSIEN - Segítőkész emberek - AZ ÉG
A csien egyrészt utal a konkrét segítőtársakra, munkatársakra és barátokra, akik segítségére számíthatunk, másrészt utal az ég által küldött segítőkre. Egy spirituális úton lévő ember észreveheti, hogy az élet olyan embereket sodor az útjába, akik bármilyen cselekedetükkel vagy gondolatukkal segítik őt az előrejutásban, irányítják a sorsát. Erről szól a Kabala tanítása is, amikor a „maggídokról” beszél. Halevi leírja (Halevi, (1994.)), hogy sokszor nem ismerjük fel a „maggídunkat”, nem tudjuk, hogy kitől kapjuk meg a tanítást, segítséget. Akkor erősítjük ezt az oldalt, ha például új munkahelyre kerülünk, vagy valamilyen baráti vagy esetleg spirituális segítségre van szükségünk.
7. KAN - Karrier - MÉLY VÍZ
A karrier helyett itt a hivatás megfelelőbb lenne. Sokunknak problémát okoz, hogy megtaláljuk azt a munkát, amit szeretünk, mert igazán ennek a munkának az elvégzése jelent számunkra örömöt és ezt tudjuk teljes odaadással végezni.
„Csak mit szeretünk, azt végezzük jól el rossz helyre téve mit sem ér az ember jó fazekas is kontár kerti munkán.”
/Spitteler/
Az elérendő cél tehát az, hogy az eredmények és a siker olyan munka gyümölcseként jöjjön létre, amit szeretünk. Akkor érdemes ezt az oldalt erősíteni, ha szilárdítani szeretnénk pozíciónkat a munkahelyünkön, esetleg előre szeretnénk lépni, vagy éppen állást változtatni. Spirituális értelemben a karrier oldalhoz az „életfeladat” kapcsolódik. Van olyan életszakasz, amikor fontossá válik számunkra, hogy megtegyük azt, amit meg kell tennünk, akkor végül a belső békét is megtaláljuk.
8. KEN - Tudás - Bölcsesség - HEGY
A ken egyik jelentése a konkrét ismeretek megszerzésére vonatkozik, a tanulással kapcsolatos. Például, ha valaki iskolába jár, vagy bármilyen tanulmányokat folytat érdemes ezt az oldalt erősíteni.
A ken másik jelentése mélyebb értelmű. Eszerint az igazi tudás megszerzése a megértésre alapul, ami a bölcsesség alapja is egyben. Ez nem csupán ismeretek halmozását jelenti, hanem ezeknek a feldolgozását és elsajátítását is, ami egy meditatív folyamat eredménye. A hegy, mint az idő jelképe arra utal, hogy időre van szükségünk, hogy ezt a tudást megszerezzük.
|